Не посміхайся, тебе знімають!

Батько двох дітей та фотохудожник Арсен Федосенко так фотографує дітей, що неможливо відвести погляд. Для Father’s Club він поділився секретами своїх зворушливих світлин

Коли моєму старшому сину був рік, я працював у рекламному агенстві. Здавалось, що це крута робота — впливати на думку суспільства, піднімати продажі, де за творчість отримують гроші. Але кількох років роботи вистачило, щоб змінити свій погляд на цю індустрію — як на оманливу сферу спокуси, марнославства й угод із власною совістю.

Не пам’ятаю хто перший задав це питання, але відповідь на нього позбавила сенсу подальшої роботи в рекламі: що я роблю такого, чим зможуть пишатись мої діти? У 2007-му, після народження молодшого сина, я полишив рекламу, аби знайти відповідь на це запитання перш, ніж почую його від синів.

color_and_test

Я свідомо присвятив своє творче життя сімейній фотографії, як можливості зберегти те, що вже не повториться.

dscf7638

Дитина перебуває у процесі пізнання і взаємодії зі світом:  яка на дотик трава, як добре сидіти на підвіконні й малювати на склі, жорстка таткова борода чи ніжна мамина шія. Чим старше дитина, тим ширше коло взаємодії з оточенням. Кожен дотик реаьлності викликає маленький емоційний спалах, що закарбується в дитячій пам’яті. Враження, що формують фундамент особистості. Дорослі ж, яку б роль не мали в суспільному житті, — в обіймах дитини забувають про все, і стають справжніми собою. Вірю, що подібні моменти, зафіксовані правдиво й щиро, стануть камертоном для душі на все життя.fccover

Ці кадри може робити кожен, на будь-який пристрій — камеру, чи смартфон. Для цього потрібно лише кілька складових:

Перше правило — НІКОЛИ не примушуйте дітей посміхатися й позувати на камеру.  Хто сказав, що цікаві лише посмішки?

fc0007-0111_col

Фразами «Маша, улыбнись — тебя снимают» ми привчаємо дітей до лицемірства. По суті, це маніпуляція, адже дитина хоче догодити батькам й зобразить, що завгодно. От тільки як потім дізнатись — яка вона справжня? Найскладніше знімати того, хто вже навчився «правильно позувати».

fc0003_000081_1

Ще один принцип — щирість. Слово, погляд, чи посмішка цікаві лише тоді, коли вони щирі, коли головний герой не позує, а проживає своє власне життя. Справжнє життя — справжній знімок. Хочете щирості — будьте щирі.

arsen-fedosenko_social-photo

Третя складова: повага і такт. Це означає, що ти маєш всерйоз ставитись до світу дитини, й на час залишити свій. Зробіть подарунок, хоч би просту квітку. Перш, ніж хапатись за камеру чи смартфон й цілитись нею в обличча моделі, пограйтесь, присядьте до рівня її очей, поспілкуйтесь, погребіться разом у піску та скуштуйте котлету з грязючки, якщо попросять.  Лише так можна заслужити довіру дитини.

fcdscf4389

Між спостерігачем і учасником події існує тонка, але принципова різниця. Спостерігач випадає з процесу. Якщо дитина присвятила вам вірш, або священник читає поруч з вами молитву — нехай це зніме хтось інший, а ви проживете.

Четверте правило — відчуття та взаємодія. Діти вміють переживати емоції надзвичайної сили, —  з ними разом і ми стаємо чутливіші. Коли у душі щось ворухнулось — тоді є що знімати. Хіба можливо передати те, чого сам не відчуваєш?

85t%d0%9560

Найцікавіші прояви емоцій людини — в контакті з оточенням, — з вітром, сонцем, чи дощем, музикою, твариною, іграшкою, чи рідною людиною. Взаємодія робить знімок справжнім.

fcdscf3816

І останнє — цінуйте реальне життя, бо воно швидкоплинне. Цінуйте свій час в колі близьких, вчіться у дітей їх природності, бережіть контакт з ними. Не ставтесь до зйомки, як до окремого процесу чи події, — просто  насолоджуйтесь реальністю, іноді фіксуючи її.

fcnevesomost_90x60

Принципи такої фотографії спільні по обидві сторони камери, — просто діти й так їх знають ;)

fcimg_50x75

Щодо теми зйомки, то  я не підтримую ідеї стилізації (під «ретро», «лав-сторі», «фешн», та інше), — не люблю імітувати реальність, хоча окремий реквізит дуже допомагає розкритися. Один знайомий, дуже гарний дитячий перукар, перед стрижкою дає дітям «Чупа-чупс», щоб відвернути їх увагу, я ж беру з собою мильні бульбашки, квітку, м’яч, капелюха чи скейт, — діє безвідмовно на дітей від 5 до 95.

Арсен Федосенко  —  фотохудожник, батько двох синів,  Автор сервісу збереження спогадів «Сімейні фотоархіви»

Читайте також. Краса дитинства у фотографіях Едріана Мюрея