Сучасним чоловікам не вистачає обрядів переходу з хлоп’яцтва в усвідомлену мужність – такий загальний посил робіт юнгіанських психоаналітиків, які досліджували особливості поведінки і залежностей чоловіків в сучасному суспільстві. До того, як цю ідею сформулювали Джеймс Холліс і Філіп Зімбардо, етапи переходу, або, висловлюючись, науковим язяком, ініціації, були ще в 1904 році описані Джеком Лондоном в його романі “Морський вовк”.

Джек Лондон був одним з найбільш популярних американських письменників в країнах, що раніше входили до СРСР. І його психологічний пригодницький роман “Морський вовк” відомий дуже багатьом. Навіть якщо ви не читали його, то, цілком можливо, бачили одну з 13-ти екранізацій. Для цієї статті ми вибрали кадри з фільму, знятого Німеччиною і Канадою в 2009 році.

Більшість рецензій і статей на тему цього твору пишуть про зіткнення характерів, філософії грубого капітана Вовка Ларсена і залишають без уваги дуже важливий складовий елемент оповіді. Це роман про чоловічої ініціації. Джек Лондон описує як 35-річний чоловік, вихований жінками, потрапляє в замкнутий чоловічий колектив і як це змінює його характер.

Головний герой – літературний критик Хемпфрі Ван-Вейден, який після корабельної аварії потрапляє на риболовецьку шхуну “Привид”. Перший етап – герой позбавляється самостійності і свободи та змушений жити в жорстокій субординації: “Мимоволі я потрапив в рабство до Вовка Ларсена. Він був сильніший за мене, ось і все”.

Хемпфрі Ван-Вейден тільки що усвідомив, що він потрапив у підпорядкування жорстокому капітану шхуни. Роль Хемпфрі у фільмі виконав англійський актор Кемпбелл Мур.
Хемпфрі Ван-Вейден тільки що усвідомив, що він потрапив у підпорядкування жорстокому капітану шхуни. Роль Хемпфрі у фільмі виконав англійський актор Кемпбелл Мур.

Другий етап – герой отримує рану: “Я сильно забив колінну чашечку і страждав від цього кілька місяців“. Членоушкодження як етап переходу пізніше буде описаний психоаналітиком Джеймсом Холліс в книзі “В тіні Сатурна”. Жорстокі обряди ініціації північноамериканських індіанців вчений пояснює так: «Стикаючись з неминучим переживанням болю, юнак через страждання і заціпеніння свого тіла отримує послання – він більше не може повернутися додому. Він перетнув межу і вступив у світ дорослих».

Третій етап – герой отримує нове ім’я. “За мною утвердилася кличка “Хемп”, якою нагородив мене Вовк Ларсен. З тих пір ніхто на шхуні мене інакше і не називав і я мало-помалу настільки до цього звик, що вже і сам подумки називав себе “Хемп”, немов отримав це ім’я від народження“.

Четвертий етап – набуття контакту з власної агресією. Опинившись в абсолютно чоловічому колективі Ван-Вейден постійно стикається з приниженням. “Сила, груба сила панувала на цьому підлому судні“.

Коли Ван-Вейден обурився тим, що кок вкрав у нього гроші, то кухар просто б'є його
Коли Ван-Вейден обурився тим, що кок вкрав у нього гроші, то кухар просто б’є його

Він фізично і морально слабше інших. У нього не вистачає сміливості суперечити навіть кволому коку, який обікрав його, виправдовуючи свою боягузтво тим, що “вступати в бійку з озвірілим коком було безглуздо“. І саме в цьому стані крайнього приниження герой поступово усвідомлює – або він навчиться теж проявляти свою агресію або просто загине. Якщо не фізично, то морально. Врешті-решт він вирішується на відкритий конфлікт з кухарем і тільки після цього кок перестає принижувати Хемпа. Згодом, завоювавши повагу інших членів екіпажу, він вирішується суперечити і самому капітанові, до якого раніше відчував тільки паралізуючий страх.

Читайте також. Як виховати справжнього чоловіка?

П’ятий етап – його перетворення приймається іншим чоловічим колективом. Час йде і 35-річний юнга Хемп вчиться ставити і прибирати вітрила, керувати шхуною, завойовує все більший авторитет у жорсткого капітана і той призначає його своїм помічником. Тепер і сам капітан і всі матроси звертаються до нього “містер Ван-Вейден”. Все, як у армії – зі слабкого духу він стає “дідом”, але це ще середина шляху.

Навчившись постояти за себе, Ван-Вейден знаходить авторитет в колективі
Навчившись постояти за себе, Ван-Вейден знаходить авторитет в колективі

Шостий етап. Боротьба за свою жінку. Кожен чоловік мріє пережити пригоду і врятувати красуню. Пригод на мисливській шхуні вистачає і тут Джек Лондон вводить в оповідь нового героя – молоду і красиву дівчину Мод Брустер. Вона теж зазнала аварію корабля і теж в підсумку опинилася в компанії Вовка Ларсена. Дівчина подобається обом героям – і Хемпфрі і його владному і лютому капітану. Коли Вовк Ларсен намагається згвалтувати її, Хемпфрі накидається на капітана з кулаками, хоча розуміє, що може бути швидко побитий. На його щастя у капітана починається напад. Хемпфрі вмовляє Мод бігти з проклятої шхуни на шлюпці.

Хемпфрі і Мод на безлюдному острові.
Хемпфрі і Мод на безлюдному острові.

Тривале плавання цієї пари і їх життя не безлюдному острові – найважливіший етап ініціації Ван-Вейдена. Він знаходить ще більше нових навичок – вчиться полювати, розводити вогонь, білувати туші і ремонтувати корабельні снасті. “Я розумів, що на мені лежить величезна відповідальність, а це було зовсім для мене незвично. Вовк Ларсен мав рацію: раніше я не стояв на своїх ногах. Мої адвокати і повірені управляли за мене статком, що дістався мені від батька, сам же я не знав ніяких турбот. Тільки на шхуні навчився я відповідати за себе. А тепер, вперше в житті, повинен був нести відповідальність за іншу людину. І це була найбільша відповідальність, яка може випасти на долю чоловіка, адже я відповідав за долю жінки, яка була для мене єдиною в світі“.

Кульмінація історії. Ван-Вейден має можливість поквитатися зі своїм кривдником – злісним і аморальним Вовком Ларсеном. Але краще не вбивати його, усвідомивши, що його ворог вже став калікою і вбивати його – означає зрадити вже свої цінності.
Кульмінація історії. Ван-Вейден має можливість поквитатися зі своїм кривдником – злісним і аморальним Вовком Ларсеном. Але краще не вбивати його, усвідомивши, що його ворог вже став калікою і вбивати його – означає зрадити вже свої цінності.

Сьомий етап. Здобувши силу, Ван-Вейден тепер отримав і здатність жити і діяти у відповідності зі своїми цінностями. Найяскравіший приклад – епізод, коли Хемпфрі випадково натикається на Вовка Ларсена і збирається вбити його. Сам капітан пропонує йому це зробити. Але, усвідомивши, що тепер Вовк Ларсен тяжко хворий і нещодавно осліп, він відмовляється застосовувати свою силу проти того, хто свідомо слабкіший. Сам його супротивник вбив би, не замислюючись в такій ситуації. Але Ван-Вейден вибирає шлях життя за своїми цінностями, а не аморальними правилами Вовка Ларсена.

Сучасній інтерпретації сюжету про чоловічу ініціацію цілком можна вважати фільм “Бійцівський клуб” – там теж замкнутий чоловічий колектив, отримання ран, необхідність проявляти агресію для того, щоб вижити в новому середовищі. Але це вже зовсім інша історія.